مزایای کنترل هوشمند ساختمان (دو: پيک زدايی مصرف سوخت در اوج سرما)

   اوج مصرف گاز در فصل سرما از ساعت ١٧ تا ساعات اوليه بامداد می باشد. اين محدوده زمانی مقارن با غروب خورشيد و کاهش دمای هوا و نياز به افزايش فرآيند گرمايشی ساختمان می باشد (افزايش درجه حرارت بخاری های گاز سوز، افزايش درجه ترموستات ديگ در ساختمان های دارای موتورخانه مرکزی و يا افزايش تعداد رادياتورهای فعال در هر واحد ساختمانی).

   نکته قابل توجه ديگر، زمان پايان ساعت کاری ادارات، مجتمع های عمومی و تجاری و مدارس می باشد که دقيقا همزمان با ساعت اوج مصرف گاز است. اين مهم در کنار قابليت ويژه و منحصر به فرد سيستم های کنترل هوشمند که توانايی خاموشی و يا اعمال دمای آماده باش مصرف موتورخانه ساختمان های غير مسکونی پس از پايان ساعت کاری را دارند، مفهوم ويژه ای را پديد می آورد: پيک زادی مصرف در اوج سرما، از مصرف گاز سالانه تاسيسات حرارتی هر ساختمان در حدود ٢٠ درصد آن مربوط به فصل گرما (متوسط ٧ ماه سال) و در حدود ٨٠ درصد آن مربوط به فصل سرما (متوسط ۵ماه يا ١۵٠روز درسال) می باشد.

   همچنين در بسياری از ساختمان های اداری و مدارس، موتورخانه در تابستان خاموش و تنها در زمستان مورد بهره برداری قرار می گيرد. بنابراين در اين دسته از ساختمان ها عملا ١٠٠ درصد صرفه جويی حاصل از عملکرد سيستم های کنترل هوشمند موتورخانه مربوط به فصل سرما خواهد بود که طبيعتاً ميزان اثر بخشی آن بر روی جبران پيک مصرف نيز بسيار محسوس و قابل تامل می باشد. در حدود ٨٠ درصد از حجم گاز صرفه جويی شده حاصل از عملکرد سيستم های کنترل هوشمند موتورخانه در فصل سرما مربوط به خاموشی يا دمای آماده باش موتورخانه پس از پايان ساعت کاری ساختمان های غير مسکونی و از ساعت ١٧ تا ساعت های اوليه بامداد می باشد که همزمان با ساعت اوج مصرف گاز است.

   پيک های مصرف گاز در ساختمان های غير مسکونی و اداری طی دو نوبت يکی صبح ها به هنگام شروع کار اداره و ديگری در هنگام ظهر و موقع نماز و استفاده از آب گرم مصرفی می باشد که البته اثرات آن بر روی مصرف گاز شبکه ناچيز می باشد ولی با اين وجود در صورت استفاده از سيستم های کنترل هوشمند موتورخانه با افزايش دمای هوا به هنگام ظهر و نياز گرمايش کمتر در اين مقطع زمانی نيز پيک زدايی صورت می پذيرد.

 

اطلاعات تکميلي

  • حوزه کاربرد: ساختمان- بهینه سازی مصرف انرژی- کنترل هوشمند
  • سازمانهاي وابسته: سازمان نظام مهندسی- پیمانکاران سختمان