مزایای کنترل هوشمند ساختمان (مستقل بودن عملکرد سيستم از مساحت زيربنای ساختمان)

   یکی از مزایای کنترل هوشمند ساختمان مستقل بودن عملکرد سيستم از مساحت زيربنای ساختمان می باشد. 

   با افزايش مساحت زيربنای ساختمان، مصرف سوخت و انرژی ساختمان نيز به نسبت ساختمان های کوچک تر افزايش می يابد و موجب می شود تا اجرای روش های بهينه سازی مصرف انرژی در ساختمان های بزرگ تر، پر هزينه تر شود. به عنوان مثال در صورتی که مساحت پنجره های هر ساختمان ١۵ درصد مساحت کل ساختمان در نظر گرفته شود در يک ساختمان با مساحت 10/000 متر مربع، مقدار و هزينه اجرای پنجره دو جداره ۵ برابر مقدار و هزينه اجرای آن در يک ساختمان با مساحت 2000 متر مربع می باشد و به همين ترتيب برای اجرای روش های ديگری مانند عايق حرارتی، عايق های حرارتی ديوار و کف و سقف، شيرهای ترموستاتيک رادياتور، سيستم های کنترل هوشمند موتورخانه دارای ويژگی منحصر به فرد و متمايز "مستقل بودن عملکرد از مساحت بنای ساختمان" می باشند.

   به عبارت ديگر در موتورخانه هر ساختمان، صرف نظر از مساحت آن، تنها با نصب يک دستگاه با هزينه ای ثابت و حداقل، موتورخانه هوشمند می گردد. دليل اين ويژگی منحصر به فرد در تعداد مشعل ها و ديگ های هر موتورخانه است. تعداد و ظرفيت حرارتی مشعل ها و ديگ های تاسيسات حرارتی هر ساختمان (مصرف کنندگان سوخت) با مساحت آن نسبت مستقيم دارد و همواره تعداد مشعل ها و ترکيب ظرفيت حرارتی آن ها به نحوی است که علاوه بر تامين بار حرارتی مورد نياز ساختمان، موجب افزايش هزينه های اجرايی نيز نگردند. طبق تحقيقات انجام شده در سطح موتورخانه های کشور در بيش از ٩٩ درصد ساختمان های موجود تعداد ديگ ها و مشعل ها حداکثر ٣ دستگاه می باشد. در ساختمان های کوچک با مساحت زير 2000 متر مربع، ظرفيت حرارتی مشعل ها و ديگ ها پایین و در حدود h/kcal ١۵٠٠٠٠ –١٠٠٠٠٠ می باشد و با افزايش مساحت ساختمان با ثابت ماندن تعداد ديگ و مشعل، ظرفيت حرارتی آن ها افزايش می يابد و حتی به حدود h/kcal ١٠٠٠٠٠٠ و يا بيشتر نيز می رسد.

   عملکرد هر خروجی مشعل يا پمپ در سيستم های کنترل هوشمند موتورخانه به شکلی است که به صورت سريال (سری) در مدار برق اين تجهيزات قرار گرفته و صرف نظر از ظرفيت جريانی و آمپراژ آنها به فرمان OFF/ON در زمان های مقتضی آنها را کنترل می نمايد. بنابراين با توجه به توضيحات فوق سيستم های کنترل هوشمند موتورخانه با قابليت کنترل تا ٣ مشعل دارای ويژگی منحصر به فرد مستقل بودن عملکرد از مساحت بنای ساختمان می گردند.

اطلاعات تکميلي