آسان شدن تولید و ذخیره هیدروژن با نانوتکنولوژی

   سوخت های مانند گازوییل که بر پایه هیدروکربن هستند، آلودگی و کربن تولید می کنند. از سال 1970، محققان بر این باور بوده اند که هیدروژن جایگزین مناسبی برای سوخت های فسیلی است. اما پتانسیل هیدروژن حتی به صورت جزئی درک نشده است. دلیل این امر، مشکلات ذخیره سازی و تولید تجاری آن است. اخیراً پیشرفت چشمگیری در این زمینه صورت گرفته و یک روش جدید موفقیت آمیز ارائه شده است.

مشکلات استفاده از هیدروژن

   هیدروژن یک سوخت تجدید پذیر تمیز است. اگر بتوان دو مشکل ذخیره سازی ایمن و دسترسی آسان را حل نمود. روش سنتی مبنی بر ذخیره هیدروژن در جامدات موفقیت آمیز نبوده است. به دلیل حجم کم جذب شده هنگام ذخیره سازی و صرف انرژی زیاد برای آزاد سازی آن، این روش را منسوخ کرده است.

طریقه جدید ذخیره هیدروژن

   تیمی از محققان، ماده جدیدی به نام نانو کامپوزیت منیزیم هوا ثابت کشف کرده اند. این کامپوزیت شامل نانو ذرات فلز منیزیم می شود.

مزایای این ماده جدید

   نانو کامپوزیت یاد شده، یک ماده انعطاف پذیر و قادر به جذب و آزاد سازی هیدروژن در دماهای عادی بدون نیاز به اکسید کردن فلز است. این قابلیت معیاری اساسی در طراحی بهتر مخازن هیدروژن، باتری های هیدروژنی و سلول های سوختی هیدروژنی بوده اند. همچنین با تولید مواد کامپوزیت در ابعاد نانو، موانع مربوط به ترمودینامیک و کینتیک رفع شده است.

اطلاعات تکميلي