ساختمان کوره القایی

کوره القایی در مقایسه باانواع کوره‌های سوخت فسیلی مزایای فراوانی از جمله دقت بیشتر ، تمیزی و تلفات گرمایی کمتر و ... دارد. همچنین در کوره‌هایی که در آن‌ها از روش‌های دیگر ،غیر القاء استفاده می‌شود ،به نسبت اندازه کوره القایی بسیار بزرگ بوده و زمان راه‌اندازی و خاموش کردن آن‌ها طولانی است. کوره القایی از نظر افزایش و تقلیل مصرف انرژی نسبت به سایر کوره‌ها دارای مزایای فراوانی می‌باشد . این کوره‌ها در ظرفیت‌های مختلف قادر به ذوب از 15 کیلوگرم تا چندین تن می‌باشد.درکوره القایی هیچ‌گونه فعل و انفعالی شیمیایی که باعث افزایش ناخالصی و تغییرات ترکیبی مذاب گردد ، انجام نمی‌شود و علاوه بر آن به دلیل عدم استفاده از الکترود نسبت به کوره‌های قوس الکتریک امکان ورود ناخالصی‌های مواد از طریق مکانیکی نیز امکان‌پذیر نیست و از نظر توزیع حرارت و کنترل ترکیب مطلوب می‌باشد و از نظر مسائل الکتریکی محدودیتی برای افزایش درجه حرارت ندارند .

قسمت‌های مختلف کوره القایی

به طور کلی قسمت‌های مختلف کوره القایی را می‌توان به بوته ،تأسیسات الکتریکی، تأسیسات خنک‌کن ، تأسیسات حرکت بوته ، محل استقرار کوره ، تأسیسات تهویه تقسیم‌بندی کرد.

الف-بوته
شامل اسکلت فلزی کوره،کویل،جداره نسوز ،هسته ترانسفورمر، بوغها ، پلات فرم

بتأسیسات الکتریکی

شامل دژنکتور، سکیونر، ترانسفورماتور، مبدل فرکانس، خازن‌ها، بست های مغناطیسی (Yokes) ،کلیدهای کولر، مکنده هاوتابلوهای کنترل

عبور جریان از یک سیم‌پیچ و استفاده از میدان مغناطیسی برای ایجاد جریان در هسته سیم‌پیچ ، اساس کار کوره القایی را تشکیل می‌دهد . در کوره القایی از حرارت ایجاد شده توسط تلفات فوکو و هیسترزیس برای ذوب فلزات یا هرگونه عملیات حرارتی استفاده می‌شود.

 

*تلفات پسماند (هیسترزیس)

هر بار که جهت جریان الکتریکی به‌خاطر وجود بسامد عوض می‌شود با توجه به جنس هسته، مقدار کمی انرژی در هسته باقی می‌ماند. به این ترتیب برای یک هسته با جنس ثابت این نوع تلفات با میزان بسامد تناسب دارد و با افزایش بسامد تلفات پسماند هسته نیز افزایش می‌یابد.

**تلفات گردابی (فوکو)

مواد فرومغناطیس معمولاً هادی‌های الکتریکی خوبی نیز هستند و بنابراین هسته ترانسفورماتور می‌تواند مانند یک مدار اتصال کوتاه شده عمل کند؛ بنابراین حتی با القای میزان کمی ولتاژ، جریان در هسته به شدت بالا می‌رود. این جریان جاری در هسته گذشته از به وجود آوردن تلفات الکتریکی موجب به وجود آمدن حرارت در هسته نیز می‌شود. جریان گردابی در هسته با مجذور بسامد منبع رابطه مستقیم و با مجذور ضخامت ورق هسته رابطه معکوس دارد. برای کاهش تلفات گردابی در هسته، هسته‌ها را ورقه ورقه کرده و آنها را نسبت به یکدیگر عایق می‌کنند.

لازم به ذکر است که مزیتهای دیگر کوره القایی همچون دقت زیاد برای گرم کردن تا عمق مورد نظر و حرارت دادن نواحی سطحی در طی پیشرفتهای بعدی ( در سالهای جنگ جهانی دوم ) بیشتر آشکار شد . در گرمایش القایی عدم نیاز به منبع خارجی گرم کننده ، تلفات گرمایی کمتر شده و تمیزی شرایط کار تامین میگردد در این روش همچنین نیازی به تماس فیزیکی بار و کویل نبوده و علاوه بر این چگالی توان بالا در مدت زمان گرمایش کم به آسانی قابل دسترس می‌باشد .

در ابتدا کوره القایی مستقیماً از شبکه قدرت تغذیه می شدند که بنوبه خود گام موفقی در استفاده از توان الکتریکی جهت عملیات حرارتی بحساب میآمد .

از آنجائیکه تلفات فوکو و هیسترزیس با فرکانس نسبت مستقیم دارند و اینکه ابعاد کویل کوره القایی با بالا رفتن فرکانس کاهش می یابد ، مهندسین به فکر تغذیه کوره القایی در فرکانسهای بالاتر از فرکانس شبکه قدرت افتادند . اولین قدم در این راه استفاده از فرکانسهای دو برابر و سه برابر که از هارمونیکهای دوم و سوم بدست می آمدند،بود .

 11_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy_copy.jpg

اطلاعات تکميلي

  • منبع: www.industrialheating.com
  • حوزه کاربرد: ریخته گری- کوره القایی