رم هیدرولیک (Hydraulic ram)

   رم هیدرولیک یا هیدرم (hydram) پمپ آب سیکلی است که با توان آبی کار می‌کند. این پمپ، آب را در یک هد هیدرولیک (فشار) و نرخ دبی دریافت و آب را با هد هیدرولیک بیشتر و نرخ دبی کمتر خارج می‌کند. این دستگاه از اثر چکش آبی (water hammer) برای ایجاد فشاری که توان مورد نیاز بالا بردن پمپ به نقطه‌ای بالاتر از نقطه شروع است، استفاده می‌کند. رم هیدرولیک گاهی در مناطق دور که هم منبع توان آبی با هد کم و هم نیاز به پمپاژ آب به ارتفاعات بالاتر از منبع است نیز استفاده می‌شود. در این مورد، رم به دلیل اینکه هیچ منبع توان بیرونی غیر از انرژی جنبشی آب جاری نیاز ندارد، بسیار مناسب است.

  • راندمان

   راندمان انرژی در حالت معمول 60% است و تا 80% ممکن است. این راندمان را نباید با راندمان حجمی که مربوط به حجم آب رسانده شده به حجم کل آب منبع است، اشتباه گرفت.

  • مشکلات رایج عملیاتی

   عدم موفقیت در ارسال آب کافی ممکن است مربوط به تنظیم نامناسب والو بازیافت، داشتن هوای بسیار کم در مخزن تحت فشار، یا تلاش برای بالا بردن آب به ارتفاعی بیش از توان رم باشد.

   رم ممکن است به دلیل یخ زدن در زمستان یا افت هوا در مخزن تحت فشار که منجر به تنش اضافی بر بخش‌های رم می‌شود آسیب ببیند.

   تا جایی که ممکن است نباید رم راه‌اندازی مجدد شود. چرخه می‌تواند به دلیل تنظیم نامناسب والو بازیافت، یا مقدار جریان آب ناکافی منبع قطع شود. از مشکلات دیگر، می‌توان به انسداد والوها با خرده‌ها و باقی‌مانده‌ها، یا نصب نامناسب مانند خمیدگی تیز در لوله، یا استفاده از مواد نامطلوب اشاره کرد.

 220px-DSCN3606-hydraulic-ram.JPG

اطلاعات تکميلي

  • منبع: Whitehurst, John (1775). "Account of a Machine for Raising Water, executed at Oulton, in Cheshire, in 1772". Philosophical Transactions of the Royal Society (London: Royal Society) 65: 277–279. doi:10.1098/rstl.1775.0026
  • حوزه کاربرد: سیستم های انتقال آب