مدیریت سوخت دریایی (Marine Fuel Management)

   مدیریت سوخت دریایی (MFM) روشی چند سطحی به‌منظور اندازه‌گیری، بررسی و گزارش مصرف سوخت یک قایق یا کشتی است که با هدف کاهش مصرف سوخت و افزایش راندمان کاری انجام می‌شود. امروزه MFM به دلیل هزینه‌های در حال افزایش سوخت دریایی بسیار اهمیت پیدا کرده است.

   روش MFM کارآمد نیاز به دانستن به موارد زیر است:

  1. چقدر سوخت ممکن است استفاده شود.
  2. چقدر سوخت استفاده‌شده است.
  3. سوخت چگونه استفاده‌شده است.
  4. چه مواردی بر مصرف سوخت تأثیر می‌گذارند.
  5. این موارد چقدر بر مصرف سوخت اثر می‌گذارند.

   روش‌های دستی مانند پر کردن تانک، معمولا مقدار انرژی مصرف‌شده را نشان نمی‌دهد. بدون داشتن درک شفافی از چگونه مصرف شدن سوخت، هیچ پایه‌ای برای مقایسه روش‌های نگهداری و حفظ سوخت وجود نخواهد داشت.

 

  • محدوده اصلی کار MFM
  1. توان کاری
  2. مهندسی و مدیریت نگهداری
  3. نظارت مدیریتی

 

  • توان کاری

   شامل زمینه‌هایی است که بر توان حقیقی یک کشتی یا ناوگان اثر می‌گذارد. شامل بازرسی سوخت، کنترل موجودی، حسابرسی و مدیریت گلوگاه موتور است.

 

  • بازرسی سوخت

   بسیاری از کشتی‌ها قابلیتی برای اندازه‌گیری مصرف سوخت هنگام استفاده ندارند. یک سیستم سوار شده بهینه می‌بایست دارای قابلیت بازرسی سرعت سوختن سوخت باشد. با بازرسی فعال، خدمه کشتی قادر خواهند بود که برای تأثیر مثبت داشتن در سرعت سوختن سوخت و راندمان آن، تصمیمات درستی بگیرند.

 

  • کنترل موجودی

   مخازن سوخت را می‌بایست به‌طور پیوسته بررسی کرد. استفاده متناوب و زمانی نمی‌تواند مقدار سوخت موجود را رقیق اعلام کند.

 

  • حساب‌رسی

   یکی از مراحل ضروری در MFM است و مزایای آن جلوگیری از دزدی و خارج شدن پنهان سوخت به خارج کشتی، تهیه و ثبت تمامی اطلاعات و رویدادها مربوط به سوخت که برخی دولت‌ها نیاز دارند و همچنین کاهش هزینه‌ها با دانستن مقدار دقیق سوخت و عدم حمل مخازن اضافه است.

 

  • مدیریت گلوگاه

   بسیاری از عوامل مانند باد و بارگذاری می‌توانند بر سوختن سوخت به‌صورت مثبت یا منفی اثر گذارند. دانستن این نکته حائز اهمیت است که برای مثال همیشه کم کردن سرعت باعث کاهش مصرف نمی‌شود بلکه نیاز به محاسبات برای در نظر گرفتن این اثرها بر مصرف سوخت است.

 

  • مهندسی و مدیریت نگهداری

   بسیاری از تولیدکننده‌ها بر اساس پارامترهای طراحی یا آزمایشگاهی الگوی مراقبت و نگهداری خود را تعریف می‌کنند و به همین دلیل در بعضی مواقع این نگهداری نشانگر بهترین حالت نیست. MFM با استفاده از الگوی مصرف سوخت یا زمان کاری، قواعد نگهداری را تعریف می‌کند و در نتیجه این نگهداری تحت شرایط می‌تواند منعکس‌کننده دقیق و کاهش هزینه‌های اضافی نگهداری شود.

 

  • نظارت مدیریتی

   توابع مدیریتی در MFM شامل موارد ذیل هستند:

  1. آنالیز توان کشتی و توان کل ناوگان
  2. آنالیز خدمه
  3. شاخص مصرف سوخت در هر مایل یا هر تن (Key performance indicator-KPI)
  4. مدیریت سوخت
  5. توان سوخت کشتی به‌صورت نموداری و پایبندی به قوانین و تعهدات

 

اطلاعات تکميلي