اسپری فوم

   عایق اسپری فوم یا عایق فوم پاششی (spray foam insulation) یک جایگزین برای عایق‌های ساختمانی سنتی مانند پشم شیشه (fiberglass) است. یک مخلوط دو جزیی تشکیل شده از ایزوسیانات (isocyanate) و رزین پلی‌ال(polyol با هم به نوک یک تفنگ می‌آیند و یک فوم در حال انبساط را تشکیل می‌دهند که به بلوک‌های بام، اسلب‌های بتنی، حفره‌های دیوار و یا از راه سوراخ‌های دریل شده به حفره یک دیوار تکمیل شده اسپری می‌شوند.

انواع عایق اسپری فوم

   عایق اسپری فوم را می‌توان به دو نوع مختلف دسته بندی کرد: سلول باز و سلول بسته.

  • عایق فوم سلول باز

عایق فوم سلول باز (open cell foam insulation) نوعی فوم است که سلول‌های ریز آن به طور کامل بسته نشده‌اند. سلول باز ارزان‌تر است زیرا از مواد شیمیایی کم‌تری استفاده می‌کند؛ یک مانع هوایی بسیار خوب است اما برای بخار آب مانع خوبی ایجاد نمی‌کند. ظاهر آن بیش‌تر اسفنجی است. عایق سلول باز اغلب برای دیوارهای داخلی استفاده می‌شود زیرا با میرا کردن نوسانات حرکتی در عایق باعث کاهش صدا می‌شود ولی برای کاربردهای فضای باز توصیه نمی‌شود.

  • عایق فوم سلول بسته

عایق فوم سلول بسته (closed cell foam insulation) یک نوع بسیار متراکم‌تر از فوم سلول باز و دارای یک ساختار سلولی کوچک‌تر و فشرده است. عایق سلول بسته یک مانع هوایی و همچنین مانع بخار آب بسیار خوب است و اغلب در پروژه‌های بام سازی و دیگر کاربردهای فضای باز استفاده می‌شود؛ اما می‌تواند در هر جای خانه استفاده شود.

مزایای عایق اسپری فوم

   عایق اسپری فوم موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی و کاهش قبض برق می‌شود. مطالعات انجام شده توسط وزارت انرژی آمریکا نشان می‌دهد که 40 درصد از انرژی یک خانه در نتیجه نفوذ هوا از دیوارها، پنجره‌ها و درها از دست می‌رود. ساختمان‌های اصلاح شده با عایق اسپری فوم معمولا به اندازه 50 درصد بهتر از محصولات عایق سنتی عایق‌کاری می‌کنند.

   عایقی که در ساختمان‌ها اسپری می‌شود، در برابر رطوبت ایجاد محافظت می‌کند که برای کاهش شانس کپک‌های مضر ایجاد مزیت می‌کند. حذف رشد کپک احتمال پوسیدگی چوب و واکنش‌های آلرژیک به گرد کپک را در یک خانه کاهش می‌دهد. علاوه بر کنترل دما و رطوبت ساختمان، عایق اسپری فوم اغلب برای کاهش سر و صدا استفاده می‌شود. عایق فوم به عنوان یک مانع برای صداهای موجود در هوا و کاهش انتقال صدا از طریق بام، کف و دیوار یک ساختمان به کار می‌رود.

اطلاعات تکميلي