مقایسه فنی گزینه های سیستم تولید برودت

هر کدام از گزینه های مورد رسیدگی دارای محدودیت ها، مزیت ها و معایب فنی هستند که در ذیل بدان ها اشاره خواهد شد. در این جا فقط به جنبه های فنی توجه خواهد شد و جنبه های اقتصادی بررسی نمی شوند.

  • عملکرد برج های خنک کن شدیدا متاثر از اختلاف درجه حرارت حباب خشک و مرطوب هوا می باشد. به همین دلیل استفاده از این برج ها در مناطقی که رطوبت هوا زیاد است با احتیاط باید صورت پذیرد. تمام گونه های چیلرهای جذبی و نیز چیلرهای کمپرسوری با کندانسور آبی نیازمند استفاده از این نوع برج هستند.
  • عملکرد کندانسورهای هوایی متاثر از درجه حرارت حباب خشک هوا می باشد و چون درجه حرارت تقطیر این نوع کندانسورها می تواند به بیش از 55 درجه سانتیگراد (F131 ) برسد، لذا در مناطق مرطوب که دمای حباب خشک آنها از مقدار فوق تجاوز نکند نیز می توانند مورد استفاده قرار گیرند. این نوع کندانسور فقط برای چیلرهای تراکمی قابل استفاده هستند.
  •   انواع سیستم های تولید برودت که در آنها برای دفع حرارت از برج خنک کن استفاده می شود نیازمند کنترل و برنامه ریزی مناسب برای حفظ کیفیت توصیه شده برای آب در گردش مدار کندانسور هستند. عدم توجه به این نیاز و وجود سختی یا سایر یون های مضر می تواند باعث خوردگی برج خنک کن، لوله های برج، لوله های کندانسور چیلرها و یا افت عملکرد و ظرفیت چیلرها ( به دلیل رسوب گیری سطوح لوله های کندانسور) شود.
  • چیلرهای تراکمی به علت وجود قطعات متحرک دارای استهلاک بیشتری نسبت به چیلرهای جذبی هستند. هزینه استهلاک تاسیسات برودتی بستگی به نحوه مدیریت تعمیر و نگهداری تاسیسات دارد.
  • سیستم های چیلر تراکمی با کندانسور هوایی همراه با مصارف زیاد برق هستند. سیستم های چیلرهای تراکمی با کندانسور آبی( برج خنک کن) علاوه بر مصرف زیاد برق، مصرف آب نسبتا زیادی نیز دارند. در چیلرهای جذبی علاوه بر مصرف زیاد آب باید به مصرف زیاد گاز نیز توجه داشت. در دسترس بودن منابع مطمئن و مداوم آب، برق و گاز در محل پروژه می تواند به عنوان یک عامل تعیین کننده اصلی در انتخاب سیستم های تولید برودت نقش ایفا کند.
  • چیلرهای تراکمی دارای ابعاد و وزن کمتری نسبت به چیلرهای جذبی هم ظرفیت می باشند و بنابراین در فضای موتورخانه (سطح و ارتفاع) می توان صرفه جویی کرد. مساحت نصب کندانسورهای هوایی در روی بام حدود 1.5 برابر برج خنک کن است و وزن آن حدود 50% برج خنک کن خواهد بود.
  • چیلرهای تراکمی سروصدای بیشتری از چیلرهای جذبی دارند (بخصوص نوع با کمپرسور رفت و برگشتی). بنابراین در کاربریهایی که این دستگاه بناچار باید در مجاورت محل های آرام مانند سالن سینما، اتاق مهمانان هتل، اتاق بیماران و ... نصب شود باید تمهیدات خاصی برای از بین بردن صدا و ارتعاش آنها پیش بینی گردد.

اطلاعات تکميلي